Který klik je důležitější – web versus sociální média

Přinese reklama na sociálních sítích vyšší ROI?

Sociální média jsou podceňována.

To tvrdí aktuální „Adobe Digital Index Report“. Dojde-li ke konverzi (tou rozumíme cíl provozovatele internetové stránky – může to být nákup produktu či služby, získání kontaktních dat uživatele či změna ze zájemce na zákazníka), tak v běžných statistikách je úspěch přisuzován  vždy tomu médiu, na kterém se návštěvník pohyboval naposledy.

Tento postup však znevýhodňuje sociální média.

Skutečný přínos kontaktu přes sociální média je zhruba dvojnásobný proti hodnotě přiřazené modelem „posledního kliknutí“. To dokazuje Adobe ve výzkumu, ve kterém bylo analyzováno 1,7 miliardy kliků na více než 225 webových portálech v oblasti turistiky, obchodu a médií počátkem roku 2012.

Jediná návštěva nestačí zpravidla k tomu, aby zájemce na webu přiměla ke konverzi. Dříve, než návštěvník koupí, má za sebou obvykle delší pouť na internetu. Nějaký přítel mu před časem doporučil určitý produkt, on sám byl na příslušné stránce sociálních médií k tomuto produktu, dostal nabídku na rabat od výrobce produktu, zjistil, že stejný produkt má ráda oblíbená osoba atd. Přesto ale vícekrát ze stránek odešel, aniž by koupil.

Potom jednou uvidí na zmíněný produkt placenou reklamu ve vyhledávači, všechny zážitky se spojí a on jde na online shop a produkt zakoupí.

Adobe spočítal hodnotu návštěvníka online shopu, který přijde ze sociálních médií. Počítá-li se podle modelu „poslední klik“ přinese jeden návštěvník obrat v průměru 0,60 USD. Počítá-li se dle modelu „první klik“ je to však 1,13 USD, tedy skoro dvojnásobek.

Tyto hodnoty závisí dále na typu sociálního média a branže. Zkoumány byly jak nejznámější sociální sítě jako Facebook a YouTube tak i sítě u nás méně známé. Facebook je ale i zde tou nejdůležitější sociální sítí.

Účinnost placené reklamy – vyhledávače či sociální média?

V další části se studie zabývala otázkou, co přivede více návštěvníků na webovou stránku. Je to placená reklama přes vyhledávače nebo přes sociální média?

Všeobecně panuje názor, že reklama přes vyhledávače je efektivnější.

To ovšem neznamená, že ROI, návratnost investic do reklamy na webu je vyšší než na sociálních médiích. Investice do reklamy na webu může být vzhledem k velké konkurenci a „drahým“ klíčovým slovům dokonce nevýhodnější než na sociálních médiích.

Firma Adobe to dokládá na analýze chování 3,7 až 4,5 miliónu uživatelů (Unique User) na vybraných stránkách počátkem roku 2012. Další výsledky najdete na Adobe Digital Index Report.

Datum vydání: 5.4.2012, Rubrika: Online marketing