Model „Chytrá horákyně“?
O strategii „Chytrá horákyně“ (ani ustrojená, ani nahatá, ani pěšky ani na voze, …) v tomhle příspěvku nejde. Naopak. Jde o jasnou strategii Test – Operate – Test – Exit.
Model nebo strategie, známá pod zkratkou T.O.T.E. pochází sice z neurolingvistického programování, ale dá se výborně použít ve všech oblastech života.
A taky v podnikání.
A o to tady jde. Takže jdeme na to.
Model T.O.T.E. použijeme všude tam, kde chceme, aby něco fungovalo. A kde chceme dosáhnout nějakého cíle.
Postup je jednoduchý.
- 1. Definujeme cíl.
2. Zvolíme strategii, postup nebo chování tak, abychom se cíli přiblížili.
- 3. Jestliže cíle dosáhneme, zastavíme postup a strategii opustíme. To je úspěšný konec neboli Exit.
4. Jestliže jsme cíle nedosáhli, upravíme postup, chování nebo naše snahy a opakujeme ve smyčce.
- 5. Dosáhli jsme nyní s upraveným postupem cíle? Pokud ano, nastal bod 3 a strategii opustíme. Pokud ne, upravujeme naši strategii dosažení cíle (návrat do bodu 4) tak dlouho, než ho dosáhneme.
Tento model vypadá sice zcela logicky a jednoduše, je v něm ale obsaženo několik „háčků“.
Definovaný cíl
K tomu, abychom se posunuli dál a mohli tuto strategii použít, musíme mít definovaný cíl. A k tomu musí být cíl jasně definovaný, měřitelný, dosažitelný, reálný, časově definovaný, případně ekologický (neměl by nikomu škodit), pozitivně formulovaný, (ne třeba, aby sousedovi chcípla koza). A někdo také tvrdí, že správně definovaný cíl se pozná podle toho, že pro jeho dosažení musíme opustit komfortní zónu. Jednoduše řečeno, potit krev.
Špatně definovaný cíl
Příklad nedostatečně definovaného cíle: Do konce roku chci mít více peněz. Proč je to špatně? Protože stačí, abych na chodníku našel korunu, a už je cíl splněn.
Definice dosažení cíle
A to druhé, neméně důležité jsou kritéria, podle kterých poznám, že jsem cíl dosáhl. Žádné měkké faktory, musí to být tvrdá a jasná fakta. To může být milión korun na kontě, umístění do pátého místa v turnaji nebo žádost o ruku.
Pro koho tato strategie je
Možná, že vám tato metoda připadá naprosto jasná a diskuze o ní zbytečná. Budete se ale divit, že existuje celá řada podnikatelů, kteří nemají takový úspěch, jaký si představují. A přesto neustále dokola opakují stejné postupy a stejné chyby a čekají, že jim najednou přinesou odlišné výsledky.
To co chybí je změna, inovace, korekce zaběhnutých pravidel a vzorců. Zřeknutí se pravidla„vždycky to fungovalo, proč by to nemělo fungovat teď“.
A na závěr odměna
Pokud se rozhodnete použít metodu T.O.T.E., přeji vám, aby vás to bavilo a dosáhli jste svého úspěchu. A odměňte se za každé dosažení cíle. Neboť každý cíl, který si dáte, je v podstatě smlouva, kterou uzavíráte se svým podvědomím. A za to musíte sebe (vlastně svoje podvědomí) odměnit. Není ani tak důležité, jestli to bude Ferrari nebo lízátko, důležité je, aby to nastalo.
Zaujal vás příspěvek, máte k němu nějaký dotaz nebo jej chcete doplnit? Vstupte do online poradny a diskutujte o „Chytré horákyni“ či dalších tématech. Vstup je zde.
A pokud máte zájem o schůzku, rád vás uslyším, klidně zavolejte.
Datum vydání: 14.11.2017, Rubrika: Nezařazené