Vítězství nad konkurencí bez boje

Milá paní Kalinová, na Vašem webu jsem objevil podnětný článek „O konkurenci“. Hezky jste to vyjádřila. Nenašel jsem možnost, jak přidat komentář na Váš web a tak „Vítězství nad konkurencí bez boje“ doplňuji přes můj blog.

Pokusím se Váš článek rozšířit o praktické zkušenosti a moje postoje,

Jak se lze s konkurencí vypořádat.

Boj s konkurencí neboli konkurenční boj lze vyhrát i jinak, chytrostí.

Musí se zvítězit jen silou?

Pro vztah ke konkurenci mě napadají tyto základní scénáře

  • Boj s konkurencí
  • Spolupráce s konkurencí
  • Převzetí vedení na trhu a „předběhnutí“ konkurence
  1. Boj s konkurencí

Vychází z tohoto postoje: Dávné instinkty nás v případě ohrožení připravují na boj. Konkurence je náš nepřítel a my ji musíme pobít jakýmkoliv způsobem a za jakoukoliv cenu. Hlavně abychom přežili.

Nevýhodou této strategie je, že se příliš koncentrujeme na boj proti něčemu či někomu. Potom nemáme dost času ani energie se věnovat naslouchání zákazníků, proaktivní práci na našich jedinečných prodejních argumentech (USP), na přidané hodnotě našich produktů jako třeba poprodejních službách, nebo jiným způsobům „rozmazlování“ a péči o zákazníky. Tím by se totiž naše portfolio stalo nesrovnatelným  s konkurencí a téma „boje s konkurencí“ by zmizelo. Ale na to si bohužel mnozí manažeři neudělají čas a někdy je to pro ně i moc náročné. To by totiž museli připustit, že chtějí něco změnit. A začít pracovat buď na vývoji osobnosti nebo firmy. Třeba i s externí pomocí.

Domnívám se, že tudy cesta k udržitelnému vítězství nevede.

  1. Spolupráce s konkurencí

Tato strategie vychází z přehodnocení situace a poznání, že přesná konkurence vlastně neexistuje. Když se podrobně podíváme na silné stránky naší firmy a na přednosti naší konkurence jsme přece jen v detailech rozdílní. A když ty naše a jejich silné stránky spojíme, a k tomu obě firmy slušně jednají a chtějí spolupracovat, vytvoří se synergie, které obě firmy obohatí a posílí. A z dřívějšího konkurenta se stane partner.

Tato strategie může vést k vítězství.

  1. Vítězství nad konkurencí bez boje

    Převzít vedení na trhu znamená vlastě likvidaci konkurence „mírovým“ způsobem, vítězství tím, že konkurenci předčíme, tím, že jsme lepší. Zákazníci přijdou jednoduše k nám a zůstanou. Je to pozitivní alternativa. Toho dosáhneme například specializací na určitý okruh zákazníků, individualizací nebo speciálním zaměřením produktů, získáním nového trhu nebo odbytových  cest, doplněním portfolia o přídavné služby. Tuto strategii užívají firmy často označované jako „skrytý favorit“ (hidden favorit), moc se o nich nemluví, ale patří k primusům ve svém byznysu a konkurenci tudíž neřeší.

Někdy stačí k dosažení excelence firmy správná strategie do budoucnosti. Zákazník pak raději sám zvolí firmu, která „má budoucnost“, to znamená firmu, která ho přesvědčí o tom, že na trhu bude i v příštích letech.

Tak jako tak lze i převzetím vedoucí úlohy na trhu téma konkurence odstranit. Tuto strategii doporučuji jako první a tak ji nabízím i svým klietům. Navštivte některý z workshopů a tam se tomu věnujeme více.

Ještě jednou díky za Vaši podnětnou myšlenku, zdraví Václav Vojtěch


Komentář:

Přečetl jsem si se zájmem článek paní Kalinové „O konkurenci“ i komentář pana Vojtěcha. Zatímco v článku paní Kalinové jsem se nenašel a zdá se mi trochu jednostranný, u pana Vojtěcha jsem se našel jak v názoru Spolupráce s konkurencí a Převzít vedení na trhu.

Michal Vacek
Český marketing s.r.o.

Datum vydání: 2.8.2017, Rubrika: Prodej