Seš zlej vošklivej kluk

Pokud dítě něco provede, není chybná jeho osobnost ale jeho jednání.

Děti si v klidu hrají a zatím pohoda.

Takže, jak asi vypadala situace před touto výpovědí? Třeba tak, že Pepíček praštil na pískovišti Janičku lopatkou, hodil na ni hrst písku nebo jí sebral panenku. Prostě provedl nějakou pitomost. Co se vlastně stalo?

Chování dítěte nebylo v pořádku.

A co udělal vychovatel nebo ten, kdo měl dítě na starosti?

Odsoudil dítě jako celek.

Neboť výpověď „Seš zlej vošklivej kluk“ znamená odsouzení Pepíčka jako celku. Problém spočívá v tom, že ona kritizující osoba neoddělila osobu a její jednání.

Dítě by mělo cítit, že je milované (že jako osoba je v pořádku), ale že udělalo něco špatného. To znamená, že existuje východisko, řešení.

Neboť osoba se vyměnit nedá, ale chování změnit lze.

Tuto chybu vidíme často nejen na pískovišti.

Situaci známe i z prodejních rozhovorů.

Snažíme se zákazníkovi co nejlépe vysvětlit, jaké výhody pro něj může mít koupě produktu nebo služby. Snažíme se, snažíme se, přinášíme ty nejlepší argumenty, investujeme nekonečně mnoho času a ono nic. Zákazník ne a ne se rozhodnout ke koupi. Pořád pro něj něco nehraje, pořád to nějak necítí a nakonec odejde a nekoupí.

Aby ho vzal ďas!

Takového času jste investovali a bez výsledku! Teď jste ve stejné situaci jako u těch dětí. Máte zase dvě možnosti.

Buď se na zákazníka naštvete a více či méně mu to dáte najevo. Pak ale šance na budoucí spolupráci je dost malá,

I u zákazníka oddělujeme jeho osobnost a jeho jednání.

Když to neklaplo tentokrát, přijďte příště!

Nebo si uvědomíte, že zákazníky vlastně milujete, vždyť oni vám přinášejí obživu! A to, že přišlo odmítnutí, to na tom přece nic nemění. Je to pořád ten „milovaný zákazník“ a třeba jen dnes udělal špatné rozhodnutí, když vaši nabídku odmítl. Nebo jste zrovna vy nebyl ve formě a nedokázal přinést ty pravé argumenty. Ale příště se zákazník zachová jinak.

Proto oddělujme osobnost a její jednání

A navíc, i tomu zákazníkovi to může být trapné, že u vás nekoupil a že vás určitým způsobem zklamal. O to víc ohodnotí váš přátelský postoj a pravděpodobnost, že koupí příště je zase o poznání vyšší.

Zaujala vás tato úvaha? Je založena na jednom z meta programů NLP. I o těch se více dozvíte na ochutnávkách poradenských témat. Vstup na kalendář s tématy najdete nahoře v menu nebo si sjednejte schůzku, pak vše probereme mezi 4 očima. K tomu stačí jeden klik sem.

 

Datum vydání: 8.8.2017, Rubrika: Osobní